Totaal aantal pageviews

vrijdag 18 januari 2013

Drie is rood, vrijdag is groen


Drie is rood, maar vijf is weer donkergroen. De een is lichtbeige, negen is sneeuwwit, maar tien is weer kanariegeel. Groen en ribbelig? Onmiskenbaar vrijdag. Romig geelwit? Da's natuurlijk dinsdag, terwijl de zondagen glimmend auberginekleurig zijn. Ook de letters hebben kleuren. De L is hemelsblauw, de C biefstuk-rood, de A is even groen als vijf, terwijl de T knalrood door mijn brein stuitert.
3  5  1   9  10   vrijdag  dinsdag zondag
 L  C  A  T
zzzzzzzz   7 ZATERDAG       
Oktober 
 
Ben ik bezig een LSD-trip te beschrijven? Welnee, ik lijd aan synesthesie. Nou ja lijden... Cijfers, letters, maar ook dagen en maanden hebben kleuren en dat is al zo sinds mijn aller-vroegste jeugd. Je denkt: dat heeft iedereen, maar het blijkt dat dit verschijnsel slechts voorkomt bij 1 op de 20 mensen. Mijn hersenen schijnen bepaalde zintuiglijke waarnemingen door elkaar te interpreteren. Klank krijgt daardoor kleur. Niet dat ik tijdens een concert een kleurenshow te zien krijg, wel klinkt bijvoorbeeld de letter z (zzzzz) roodrossig, waardoor ook de zeven en de zaterdag diezelfde kleur heeft. Maar de zondag heeft dus weer die glimmende auberginekleur. Mijn onnavolgbaar brein heeft natuurlijk gedacht: die twee dagen mogen wat betreft kleur niet op elkaar lijken. En aangezien de letter O eveneens die aubergine-achtige kleur heeft, is de zOndag dat ook.

Het gaat niet altijd op: oktober heeft weer een fluweel-paarsige kleur.

Abstracte begrippen zijn bij mij daardoor concreet geworden, ze hebben kleur, dus ik kan ze plaatsen. Een saaie lezing of ingewikkelde abstracte uiteenzetting? Die zijn altijd wat minder saai omdat mijn hersenpan alle kleuren van de regenboog laat zien.

Ook bij preken, want tittel en jota, alfa en omega...ook die hebben kleuren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten