Totaal aantal pageviews

woensdag 7 oktober 2015

Het heerst!


Het hangt in de lucht en is ongrijpbaar. Onverwacht slaat het toe en als je getroffen bent zal de reactie van anderen altijd zijn: “Het heerst!” Het valt mij op dat het altijd heerst. Verkoudheidsvirussen, influenza, dikke keel en verstopte neuzen….je kunt er niets aan doen en je bent niet de enige, want het heerst.

Stel dat je koortsig onder de wol moet en ze zeggen tegen je: “Ik snap niet dat je ziek bent, want het heerst naar mijn weten helemaal nergens.” Dan is het alsof je door een zeldzaam virus bent getroffen. Toen ik enkele weken geleden werd geteisterd door een verkoudheid, heerste het gelukkig wel, dus had ik een goedgekeurd argument om ziek te zijn.
 
 

‘Grieperig’ zeggen we dan, maar meestal is het helemaal geen griep. Als je je op je werk ziek meldt en je vertelt erbij dat het geen griep is, maar een stevige verkoudheid, kan het zijn dat ze je niet eens serieus nemen. Of de boel nept. Maar van verkoudheid kun je goed beroerd zijn. Een nare hoofdpijn, loopneus, scheermesjes in je keel, warme en koude rillingen.

Voortaan geef je bij het ziekmelden gewoon aan dat je lijdt aan een heftig geval van rinofaryngitis (officiële naam van neusverkoudheid) of een ernstige aanval hebt van rinorroe (loopneus). Grote kans dat ze je de komende twee maanden niet terugverwachten.

Inmiddels ben ik allang weer opgeknapt, hoewel de keel blijft kriebelen en mijn hoofd voelt af en toe loodzwaar. Het heerst en het zal de komende winter nog wel door blijven heersen.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten