Totaal aantal pageviews

dinsdag 31 maart 2015

Als ik bij Jezus' sterven zou zijn geweest


Wat zou ik hebben gedaan?
Wat zou ik hebben gedaan als ik er bij zou zijn geweest in Jeruzalem?

 
Die Farizeeën hebben een slechte naam, maar je moet ook de andere kant bekijken.
Het land is bezet door de Romeinen. Dus, meer dan ooit, is het zaak je identiteit te bewaren. Jezus was ook niet tegen de Wet. Ja, sommigen maken dat er van, maar ik was er bij toen hij zei:
“De Schriftgeleerden en de Farizeeën hebben plaatsgenomen op de stoel van Mozes. Houd je dus aan alles wat ze jullie zeggen en handel daar naar.”
Heeft-ie gezegd. Maar hij zei er achteraan:
“Maar handel niet naar hun daden, want ze doen zelf niet wat ze jullie voorhouden.”

Daar zat volgens mij de crux.

 
Ik zag wel aankomen dat het fout zou aflopen. Ze moesten hem niet omdat hij de Waarheid sprak.
Ach, en nou is alles voorbij. Ze hebben hem vermoord. Nou, je moet wel onder een steen geleefd hebben als je het tumult van de afgelopen dagen hebt gemist. Ze hebben hem uitgeleverd aan de Romeinen.

Weet je wat die hogepriester zei? Dat was echt de limit. Pilatus vroeg aan de hogepriester waarom zij wilden hebben dat de ‘Koning der Joden’ dood moest. Antwoordt die hogepriester: “Wij hebben geen andere koning dan de keizer!”
Jongen, dat is toch…Dit is echt de druppel. De Romeinen zien die keizer als god. Dus als een Joodse leider zegt: ‘Wij hebben de keizer als god…’ Dat is toch het einde van onze godsdienst.

En ik had toch zo gehoopt dat hij de Messias zou zijn geweest. De Bevrijder. Dat het weer zou worden als in Davids tijd of zo. En hij was zo sociaal bewogen, man. Echt ongekend. Maar je ziet… Altijd weer hetzelfde verhaal.

Ik heb me die vrijdag teruggetrokken in mijn huis. Ik wilde er helemaal niks meer mee te maken hebben.

Wat zeg je? Hij is tot leven gekomen tijdens de nacht na de sjabbath? Ja, die geruchten gaan, maar dat gelooft toch niemand, joh.

Nee, het is over. De Messias is dood.
 

Laat ik eerlijk zijn. Ik zou niet bepaald een volhardend gelovige zijn geweest.
Maar ja… we zijn 2000 jaar verder, dus met de kennis van nu…

 

2 opmerkingen:

  1. Ik was dan niet Joods en had denk ik niet zoveel kennis. Gelukkig is Hij opgestaan en kon het Evangelie verspreid worden over de hele wereld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, gelukkig hebben wij nu het Evangelie. Ik denk dat het destijds voor velen allemaal niet goed te begrijpen was.

    BeantwoordenVerwijderen