Totaal aantal pageviews

dinsdag 5 juni 2012

Rode dennenboom

Diep paars, soms wit met een zweempje roze, dan weer vlammend rood... Het is weer rododendron-tijd. De foto's zijn genomen in het Arnhemse Sonsbeek-park en Zypendaal waar we vorige week de gebloemde struikachtigen zagen schitteren onder een hete Pinksterzon.


Ik weet dat mijn moeder ze ook heel bijzonder vond, maar als kind verstond ik de naam niet goed en maakte er "rode dennenboom" van. Ik vond ze wel helemaal niet op dennenbomen lijken, maar goed, als kind begrijp je wel meer dingen niet. Ik kwam er achter dat het rododendrons waren door het liedje van Tol Hansse dat destijds even een tophit werd: 'Achter de rododendron zat Mien in haar nachtjapon'. Een merkwaardig liedje was het wel. In het tweede couplet zat ze er in haar trouwjapon en tijdens vers drie bevond ze zich zelfs zonder japon achter de rododendron.


Later fantaseerde ik dat ik een Middeleeuwse ridder was die in een groot kasteel woonde met een landgoed er omheen vol met rododendrons. Daar zou ik dan wandelen met de mooiste prinses van mijn dromen. Helaas, in werkelijkheid zou de kleurrijke heester pas in 1680 in Nederland worden geïntroduceerd. In de Middeleeuwen waren ze hier helemaal nog niet. Natuurlijk wel in de Himalaya en in het Japanse en Koreaanse bergland waar ze oorspronkelijk vandaan komen.

Het blijven prachtige, ietwat exotisch aandoende planten. En ze geven een roze-paars-rood tintje aan het voorjaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten