Totaal aantal pageviews

donderdag 10 juli 2014

Papierloos de trein in


Sinds 9 juli is het papieren kaartje verleden tijd bij de Nederlandse Spoorwegen. Na het papierloze kantoor en de e-tickets voor een vliegreis, zit je voortaan ook papierloos in de trein. Althans wat de kaartjes betreft. Nu had ik al enkele jaren een OV-chipkaart. De eerste (anonieme) chipkaart heb ik voor het eerst gekocht op station Amsterdam Zuid / WTC, zo'n vijf jaar geleden, omdat de strippenkaart bij de metro al een zeldzaam fenomeen werd.
 

Ik kan me de kartonnen treinkaartjes nog wel herinneren, waar de conducteur echte gaatjes in prikte. Later kwamen de bekende gele papiertjes. Tot voor kort had ik daar nog een stapeltje van liggen, sommigen al weer 20 jaar oud.

Tijdens de laatste verhuizing heb ik ze allemaal weggemikt. Ik heb een onweerstaanbare neiging tot bewaren en verzamelen en om te voorkomen dat ik in therapie zou moeten gaan bij een heuse opruimcoach besloot ik deze verzameling aan de papierbak toe te vertrouwen. Achteraf jammer. Als goed archivaris had ik er tenminste eentje moeten bewaren.
 

De papieren tickets, de enkeltjes en de retourtjes, de avondretours... het is allemaal verleden tijd. Als kind fantaseerde ik al over treinreizen in de toekomst. Door Nederland zouden supersnelle Japan-achtige treinen razen. Rotterdam - Groningen binnen vijftien minuten. Over kaartjes dacht ik niet na; die zouden er in de 21ste eeuw vast nog wel zijn.

De werkelijkheid is dat er nog steeds 'hondekoppen' van tientallen jaren oud over de rails knarsen, terwijl de kaartjes inmiddels volledig virtueel geworden zijn.

 

1 opmerking: